Een klantendag organiseren is anno 2024 nog steeds een van de belangrijkste onderdelen van de marketingstrategie. Juist nu, in deze huidige marketing landschap waarbij traditionele marketing plaats heeft gemaakt voor online. Dat maakt de klantendag de perfecte gelegenheid om persoonlijk contact te hebben met je klant en je product of dienst te presenteren.

In het kort:

  • Een klantendag is een zakelijke bijeenkomst waarbij een product en/of dienst in de markt wordt gezet, met als doel verkoop te stimuleren.
  • Werkzaamheden om een hoge opkomst te realiseren zijn o.a. het versturen van e-mails en het creëren van exclusiviteit.
  • Voor meer succes, is het handig om opvolgende event activiteiten vooraf in te plannen.

Maar als je een groot event organiseert, dan is het soms onmogelijk om iedereen uitvoerig te spreken. Zonde natuurlijk als het doel van je event sales is. Daarom deel ik in deze blog de nodige tips die je kunnen helpen om alles uit je klantendag te halen.

Inhoud

Wat is een klantendag?

Een klantendag is een semi feestelijke zakelijke bijeenkomst, die bedrijven organiseren voor kanten en prospects, met als doel ze kennis te laten maken met (nieuwe) product(en) of dienst(en). Zo’n event is vaak een terugkerende bijeenkomst die varieert van erg klein tot extreem groot, met soms bezoekers van over de hele wereld. Veel bedrijven organiseren zo’n dag en laten soms producten zien, waarover accountmanagers en aanwezige experts vertellen.

Het programma verschilt per bedrijf. Maar de meeste bedrijven kiezen voor een grote locatie (als dat bij het verwachte aantal bezoekers past) met stands waar verschillende producten centraal staan. Deze stands zijn vaak gesponsord door partners, die op die manier financieel bijdragen en het event. Maar veel zijn ook van het bedrijf zelf. Daarnaast zijn er een of meer podia, waar experts en sprekers vertellen over de markt, branche, trends en producten.

Wat is het doel van een klantendag?

Voor de organisatie is het belangrijkste doel om producten of diensten te verkopen en daarmee de omzet te vergroten. De aanwezige gasten willen vooral kennis opdoen en/of ze zoeken naar middelen om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Het is dus belangrijk dat jij als organisator om ervoor zorgt dat je inspeelt op de behoefte van je gast.

Als marketeer in vaste dienst mocht ik de nodige klantendagen organiseren. Zo’n dag is een project waar, afhankelijk van de doelstellingen en KPI’s, de nodige tijd, geld en energie in gaat zitten. Zoals gezegd zijn accountmanagers aanwezig om de klanten op te vangen en vragen te beantwoorden. Zij herkennen sales kansen en zorgen ervoor dat gasten zich welkom en op hun gemak voelen. De marketeer moet er voor het evenement voor zorgen dat de accountmanager de middelen heeft, waardoor deze zijn of haar werk goed kan doen.

Zo levert een klantendag geld op

Nu is de opkomst tijdens een klantendag zelden honderd procent en het kan zo zijn dat niet alle gasten de kans krijgen om uitgebreid met een accountmanager te praten. Dan zijn er tools die je kunt toepassen, ongeacht het evenement een succes was of niet, om toch nog de nodige business uit zo’n klantendag te genereren.

1. After-event-mailing

De klant bezoekt jouw event, omdat hij of zij wellicht geïnformeerd wil worden over de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied. Of omdat er gezocht werd naar een oplossing voor een specifiek probleem. Stuur een after-event-email waarin je de hoogtepunten van de klantendag deelt. Deze informatie is ook interessant voor de bezoekers die jouw event hebben gemist en het geeft ze een reden om jouw klantendag volgend jaar niet te missen. Je kunt ervoor kiezen om deze informatie te delen in ruil voor een korte evaluatie.

2. Kleine e-mailcampagne

In plaats van een after-event-mail, kun je ook een campagne loslaten op jouw bezoekers die volledig inspeelt op de boodschap van jouw bijeenkomst. Deel met de gasten die nog niet helemaal om zijn, in drie e-mail waves relevante content dat nieuwe informatie geeft en dieper ingaat op de boodschap van jouw evenement. In de laatste wave geef je een gratis proefpakket, sample of het product met korting weg als ze voor een bepaalde tijd (deadline) klant worden.

3. Exclusiviteit

Deze korting kunt je natuurlijk aanbieden aan alle bezoekers van je bijeenkomst. Creëer een ‘sense of urgency’. Laat ze voor een bepaald moment beslissen of ze gebruik willen maken van een product of dienst. Informeer de accountmanagers hierover en zorg ervoor dat ze alle informatie hebben die ze nodig hebben.

4. Geef iets weg

Heb je iets om weg te geven? Geef het dan weg op het evenement. Dit kan een whitepaper, een proefpakket of een demo zijn. Zolang het maar relevant is en in het verlengde is van je dienst of product. Natuurlijk kan je ook een reis weggeven, maar als dit niet jouw business is, zal het ook minder snel leiden tot vervolg aankopen. Geef iets weg waarmee jouw gast jouw bedrijf beter kan leren kennen.

5. Online community

Ontwikkel op social media of op een eigen platform een omgeving waar jouw klanten met gelijkgestemden over hun uitdagingen kunnen praten. Ze kunnen elkaar helpen en inspireren en het biedt jou de gelegenheid om op een andere manier interactie te hebben met jouw klanten. Doordat je dankzij de community weet wat er leeft bij je klanten, kan je hier met jouw content beter op inspelen.

Tot slot

Het is belangrijk dat je van te voren al je after-event activiteiten bepaald, dus voor je evenement überhaupt plaatst vindt. Op die manier kun je deze implementeren op je event. Dan integreert het één mooi in het ander en dat levert naar mijn mening de mooiste resultaten op.

Bedenk tevens altijd: wat heeft iemand eraan om mijn bijeenkomst te bezoeken. Zolang je dat on top of mind hebt, kan het niet fout gaan.

Heel veel succes!

Afbeeldingen: Freepik

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsevents

Bedrijfsevents

Wil jij een fantastisch bedrijfsevent organiseren, maar mis je een feestcommissie? Kies dan voor een samenwerking met Weddings & Events by Raymonde. Ik ben jouw event planner die jouw feestelijke bijeenkomst tot in de puntjes verzorgd.