“Hoe moet de dag er precies uitkomen te zien? Wat is een goede dagindeling voor onze bruiloft?” Het was een vraag die een aanstaande bruidegom met wie ik werk, aan mij stelde. “Precies zoals jij wil dat het eruit ziet,” was mijn antwoord. Hoewel dat waar is, had hij niets aan het antwoord. Hij wilde een concreet programma of tijdlijn, waar hij en zijn vriendin zich aan vast konden houden. Dus gaf ik hem een aantal voorbeelden en dat inspireerde mij om deze blog te schrijven, want misschien wil jij dat ook wel weten. Wat is een goede dagindeling voor een bruiloft?

In het kort:

  • Een heldere tijdsindeling is belangrijk voor het organiseren van een bruiloft, het moet duidelijk zijn wanneer de verschillende onderdelen, zoals de ceremonie, receptie en het feest plaatsvinden.
  • Het is belangrijk om bij leveranciers (de fotograaf, MUAH, enz.) te informeren naar een tijdsinschatting voor hun diensten, zodat een algehele planning gemaakt kan worden.
  • Zodra de planning is vastgesteld, moet deze via uitnodigingen aan de gasten worden gecommuniceerd om verwarring te voorkomen en een soepel verloop van het evenement te garanderen.

Ik trouwde in de winter van 2018, om acht uur ’s avonds. Althans, zo laat begon de ceremonie. Het trouwen zelf was een ongeveer een half uur later, aan het einde van die ceremonie. Hiervoor vond het diner plaats en een paar uur daarvoor, namen we de foto’s.

Het was een onconventioneel programma, omdat de meeste mensen aan het begin van de dag in het huwelijk treden en dat vervolgens de rest van de dag vieren. Wij kozen echter voor een ander programma, omdat we niet al onze gasten op een uitgebreid diner wilden trakteren. Maar we wilden hen ook niet na de ceremonie wegsturen van onze trouwlocatie om elders te eten, want deze stond ‘in the middle of nowhere’. En zo kwamen we tot een andere dagindeling voor onze bruiloft.

Inhoud

Waarom een programma?

Sommige bruidsparen melden zich op de afgesproken tijd bij de gemeente, trouwen binnen een paar minuten en gaan vervolgens weer verder met hun dag.

Andere bruidsparen willen dit heugelijke moment vieren met vrienden en familie en organiseren een compleet trouwfeest. Door een dag op te delen in verschillende onderdelen, zoals een ceremonie, receptie, diner en feest, bouw je deze op van iets formeels, naar iets feestelijks.

Hoeveel tijd heb je nodig?

Voor je een dagindeling voor je bruiloft maakt, moeten jullie eerst de volgende vragen aan jullie zelf beantwoorden, zoals:

  1. Wanneer willen jullie elkaar voor het eerst zien? Is dit tijdens de ceremonie of plannen jullie het liefst een first look met z’n tweetjes in? Zo’n first look moment neem je mee in je dagindeling en daar moet je tijd voor reserveren.
  2. Hoe willen jullie de ceremonie invullen? Sommige bruidsparen willen graag een korte ceremonie van nog geen half uur, waar men kort iets zegt en waar al snel over wordt gegaan naar het ja-woord. Terwijl andere bruidsparen kiezen voor een wat langere ceremonie van een uur. Daarnaast zijn er stellen die kiezen voor een kerkelijke inzegening en dat vraagt ook om extra tijd.
  3. Wat voor foto’s wil je hebben? Tijdens een bruiloft worden er doorgaans foto’s gemaakt, dit is niet alleen van jullie tweeën. Maar wellicht ook van jullie met jullie ouders, getuigen, beste vrienden en/of eventueel kinderen. Hiervoor moet je ook tijd in het programma reserveren.

Vraag het je leverancier

Gelukkig hoef je niet zelf precies te bedenken hoe lang alles duurt. Jouw fotograaf weet bijvoorbeeld hoeveel tijd je kwijt bent aan foto’s, de MUAH weet hoe lang haar en make-up duurt en de ceremoniespreker kan vertellen hoe lang een ceremonie ongeveer duurt.

Daarnaast kunnen jullie zelf bepalen hoe lang het ontvangst en de receptie mogen duren en hoeveel tijd je kwijt wil zijn aan een feestavond. Het is ook verstandig om tijd te reserveren voor eventuele rustmomenten. Al deze verschillende tijden schrijf je op en op basis hiervan reken je uit hoe lang je bruiloft ongeveer duurt.

Tijdlijn bruiloft

Hoe ziet zo’n dag er concreet uit? Wat ik vaak op bruiloften zie, is dat het programma er ongeveer zo uitziet:

09:00 – 12:00 uur: Bruid maakt zich klaar
11:00 – 12:00 uur: Bruidegom maakt zich klaar
12:00 – 12:30 uur: Lunch
12:30 – 14:00 uur: First look & foto’s
13:30 – 14:30 uur: Ontvangst gasten
14:30 – 15:15 uur: Ceremonie
15:15 – 15:30 uur: Proost moment & aansnijden taart
15:30 – 17:30 uur: Receptie & (groeps)foto’s
17:30 – 19:30 uur: Diner
19:30 – 20:00 uur: Nazit, uitloop.
20:00 – 20:30 uur: Ontvangst avondgasten & rustmoment bruidspaar
20:30 – 00:00/01:00: Feestavond
21:00 – 22:00 uur: Cocktailuurtje

Wanneer jullie kiezen voor een kerkelijke inzegening, dan zal het programma vroeger beginnen, als jullie eerst nog voor de wet in het gemeentehuis trouwen. Dit betekent dat je eerder moet opstaan of je begint later met je receptie of jullie korten deze in.

De ene fotograaf heeft meer tijd nodig voor foto’s dan de ander en als je moeder en vriendinnen in de haar en make-up moeten, dan duren de voorbereidingen ook iets langer. Daarnaast duurt een driegangen diner langer dan een buffet diner of een barbecue. Jouw cateraar kan je vertellen hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt.

Dag- en avondgasten

De meeste Nederlandse bruidsparen maken een onderscheid tussen dag- en avondgasten. Daggasten zijn welkom voor alle programmaonderdelen, terwijl de avondgasten vaak alleen zijn uitgenodigd voor het afsluitende feest. Bruidsparen maken dit onderscheid meestal om kosten te besparen. Een daggast kost gemiddeld 100 euro en als je daar tachtig van hebt rondlopen, dan ben je aan catering alleen al snel achtduizend euro kwijt.

Avondgasten komen wat later naar een bruiloftsfeest en hun aankomst moet je meenemen in het programma. Vaak is dat het moment wanneer de daggasten aan de koffie zitten na het diner en het bruidspaar zich wellicht heeft terug getrokken, om zich bijvoorbeeld klaar te maken voor de eerste dans.

Houd rekening met uitlopen

Ik zie vaak dat het programma uitloopt. Dit komt meestal omdat het diner om meer tijd vraagt. Dat ligt niet aan de cateraar, maar vaak aan het bruidspaar later dan gepland aan tafel gaat zitten. Want er moesten bijvoorbeeld nog een paar foto’s genomen worden of de speeches tijdens het diner duurden te lang, waarop de catering moest wachten.

Het maakt niet uit wat de reden voor de uitloop is en uitloop is niet erg. Maar het is wel verstandig om hier rekening mee te houden bij het maken van een tijdsindeling. Plan gewoon een ruim koffie moment in, zodat je snel weer op schema bent als het feest begint.

Alles op een locatie?

Sommige mensen organiseren hun bruiloft op één locatie, dit is wat ik een trouwlocatie noem. Op zo’n plek is er ruimte voor een ceremonie, receptie, diner, ontvangst en een feest. Dit is lekker makkelijk, want niet alleen jullie gasten hoeven niet naar verschillende locaties te lopen, het is ook overzichtelijk met offertes en facturen.

Andere stellen kiezen ervoor om de verschillende programma onderdelen op verschillende locaties te organiseren. Zoals een ceremonie in het stadhuis, de kerkelijke inzegening in de eigen kerk, een receptie thuis, een diner in het favoriete restaurant en een feest in een buurthuis. Als je hiervoor kiest, dan moet je rekening houden met de reistijd en dit ruim nemen, omdat gasten hinder kunnen ondervinden door het verkeer.

Neem het mee in de uitnodiging

Wanneer het programma duidelijk is en vast staat, dan neem je het mee in de uitnodiging van je bruiloft. Je maakt een aparte uitnodiging voor je dag- en avondgasten, want zij hebben een verschillend programma. De reden waarom je het programma in de uitnodiging communiceert, is omdat het duidelijkheid schept. Daarnaast voorkomt het verwarring en veel vragen van jullie gasten in aanloop naar de bruiloft.

Benoem trouwlocatie op de uitnodiging, zodat gasten weten waar ze moeten zijn en schrijf alle locaties op, als je gebruik maakt van meerdere locaties. Neem tot slot ook de eindtijd van jullie bruiloft mee op de trouwkaart, want dan weet iedereen weer wanneer ze naar huis moeten als het feest voorbij is.

Laatste woorden

Het programma hoeft niet meteen duidelijk te zijn, als je net met weddingplanning begint. Maar wel als je jullie gasten gaat informeren. Deel deze informatie ook met je leveranciers, zodat de patissier weet wanneer jullie de bruidstaart willen aansnijden en de DJ weet, wanneer de feestavond begint. Het maakt niet uit hoe de tijdsindeling eruit ziet, zolang deze maar duidelijk is voor alle betrokkenen, zo zorg je voor een ontspannen dag waarvan iedereen geniet.

Veel plezier!

Afbeeldingen: Freepik

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsevents

Wil jij een fantastisch bedrijfsevent organiseren, maar mis je een feestcommissie? Kies dan voor een samenwerking met Weddings & Events by Raymonde. Ik ben jouw event planner die jouw feestelijke bijeenkomst tot in de puntjes verzorgd.

Bruiloften

Wil jij een onvergetelijke trouwdag organiseren en kun jij best wat hulp gebruiken? Dan ben je bij Weddings & Events by Raymonde op de juiste plek. Ik zorg er als jouw weddingplanner voor, dat jullie dag onvergetelijk wordt en dat de weg naar deze dag toe, vrij is van stress.